Selasa, 1 November 2011

Mak Borek, Anak Rintik..


Cerita ni bukan diterbitkan oleh akhbar pro Pakatan Rakyat tapi cerita ni terkeluar dari akhbar West Australian dari Negara Kanggaroo yang menjadi tuan rumah persidangan CHOGM baru-baru ini. Cerita bagaimana rombongan anak beranak bershopping sakan kat negara tu, dan dah tentu para peniaga disitu mendapat untung yang berlipat ganda angkara tabiat anak beranak yang suka berbelanja sakan ni.

Akhbar itu melaporkan bahawa anak PM Najib berbelanja kira-kira RM195,000 untuk barangan berjenama di David Jones, sebuah shopping yang popular kat negara itu.


Manakala maknya pulak dikatakan berbelanja lebih hebat dari anaknya. Maknya berbelanja sebannyak RM487,000 hanya dengan membeli mutiara di gedung yang sama.


Memang kesempatan ini digunakan sepenuhnya untuk memenuhi nafsu berbelanja besar oleh anak beranak ini. Dua beranak ni saja dah berbelanja lebih dari setengah juta dalam masa beberapa jam dan didalam satu shopping kompleks saja. Kalau 4,5 hari lepak kat sana, mau berjuta-juta dah habis hanya dengan bershopping sakan.


Sumber berita dan keratan akhbar dari Australia ini diperolehi dari salah seorang ahli politik negara itu yang enggan namanya didedahkan. Bayangkan la ahli politik dari negara Australia pun naik jelek dengan tabiat anak beranak ni perabis duit. Dan tentu mereka kesana atas tanggungan kerajaan Malaysia.


Ahli-ahli rombongan yang pergi mewakili Malaysia kesana terdiri dari Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Maglin Dennis D'Cruz, yang dilantik jadi Timbalan Menteri ikut pintu belakang, Timbalan Menteri DiJabatan Perdana Menteri, Datuk Mashitah 'darurat' Ibrahim, juga ikut pintu belakang dan Presiden PPP yang tewas dalam PRU12 lalu, Datuk M. Kayveas.


Cerita pasal cincin RM24juta yang dibeli dari Jacob & Co pun belum terjawab hingga kini dah timbul pulak pasal isu rantai mutiara. Memang keluarga PM yang keenam ni tak sunyi dari kontroversi.Naib sebagai PM, rasanya tak tertanggung nak berbelanja mewah macam tu.


Ni bukan kali pertama keluarga PM Najib ni dikecam akibat berbelanja mewah melampau-lampau, tapi memang jenis tak reti nak sedar diri lagi kot. Negara menanggung hutang sampai RM437billion, sedangkan keluarga PM bersenang lenang tanpa memikirkan nasib rakyat yang tersepit angkara kenaikan kos sara hidup.

Tiada ulasan: