Rabu, 18 Mac 2009

RAPAT ANAK MUDA MEMPERKASAKAN AMK.


















Air Kuning, 15 Mac 2009 – AMK negeri Perak talah menganjurkan program Rapat Anak Muda yang bertemakan menjana pemimpin harapan rakyat. Bertempat di Markas PAS Air Kuning dan turut hadar dalam program tersebut adalah Mustafa Kamil Ayub (Naib Presiden), Tn Hj Osman(perhubungan negeri), tn. Hj. Ismail Yusop (bahagian pilihanraya), Syamsul iskandar dan wakil dari setiap bahagian. Antara agenda yang diselitkan adalah membina wawasan bersama parti, memahami, menghayati dan bertindak ucapan dasar kongres nasional,dan dialog penggulungan yang bertajuk bersama kita bina angkatan muda perkasa. Ucapan dasar kongres yang lalu telah dikupas oleh saudara Eric (Setiausaha AMK Perak), saudara Hazha (Exco AMK) dan dari Srikandi iaitu saudari Aisyah dan manimala.

AMK perlu berhati-hati dan tidak mengamalkan budaya comfort zone (zon selesa) dalam apajua keadaan. Ketua AMK Malaysia juga menyatakan kekuatan AMK sekarang adalah 110,000 orang keahlian dimana 70% adalah dari anak muda lelaki dan 30% dari golongan wanita. Ini jelas menunjukkan AMK semakin perkasa dan sedang menuju kearah perkembangan yang lebih hebat. Walaupun secara terangan AMK menhadapi pelbagai cabaran, walaupun bertatih perjuangan tetap diteruskan oleh anak muda Perak. Beliau juga menyentuh tentang pentingnya PRK Bukit Gantang dimana ia adalah pertarungan penentu pemimpin Negara. Melalui pengamatan PR berpotensi untuk menang besar dalam PRK ini. Tetapi jangan terlalu yakin, kerja keras amat diperlukan bagi menjamin kemenangan.

Beliau juga menyentuh tentang pentingan Regebaration iaitu pelapis2 baru dalam AMK sendiri supaya kesinambungan perjuangan akan sentiasa berterusan. Buku tulisan Syed Hussein al-Attas menyatakan terdapa 3 jenis pemimpin iaitu
1. pemimpin siaran (selalu keluar di media cetak dan elektronik
2. pemimpin sialan (macan Najib and the geng)
3. pemimpin sinaran (perlu digilap untuk masa hadapan)

Tiada ulasan: