Selasa, 26 Julai 2011

Graduan di Malaysia masih sukar mendapatkan pekerjaan

KUALA LUMPUR, 26 Julai : Walaupun kadar pengangguran di Malaysia secara keseluruhannya telah menurun, namun bilangan graduan yang menganggur terus meningkat disebabkan faktor persaingan dan gaji yang rendah. Berdasarkan statistik, hampir 20% daripada penganggur terdiri daripada golongan berkenaan.

Kajian yang dilakukan oleh Straits Times mendapati kekosongan yang disenaraikan di JobsMalaysia kebanyakannya adalah dalam sektor perkilangan, pertanian dan pembinaan, menunjukkan kekurangan pekerjaan diperingkat siswazah.

Bloggerrakyat : Belajar berpuluh tahun demi sekeping kertas. Belum kerja lagi, hutang PTPTN dah berlambak. Ingatkan surat temuduga yang sampai, rupa-rupanya surat meminta hutang pula datang. Begitulah hidup sebagai graduan di Malaysia. Silap-silap, negara kita jadi macam Filipina, ada PhD tapi terpaksa jadi pembantu rumah dan pelayan di kelab malam.

Bukan semua graduan memilih pekerjaan dan bukan semua mengharapkan gaji yang lumayan, tetapi biarlah gaji yang diperoleh setimpal dengan pekerjaan dan taraf hidup semasa.

Tiada ulasan: