Jumaat, 13 Februari 2009

3 Penasihat MB Haram BN terima RM720 Ribu

3 Penasihat MB Haram BN terima RM720 Ribu
Khamis, 12 Februari 2009 • Kategori: Berita Semasa, Berita Utama, Nasional, Perak

IPOH, 12 FEBRUARI (SK) - Kerajaan Haram Barisan Nasional (BN) Perak akan menggunakan wang rakyat untuk membayar RM720,000 untuk membiayai gaji tiga penasihat Menteri Besar BN.

Tiga penasihat berkenaan yang bertaraf exco menerima menerima gaji sebanyak RM240,000 setahun seorang dimana termasuk gaji bulanan RM15,000, elauan percutian (RM20,000), sebuah kereta berserta pemandu, elaun bayaran bil bulanan (RM1,000), elaun pakaian bulanan (RM3,500) dan lesen untuk memiliki senjatapi.

Perkara berkenaan didedahkan oleh Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming ketika membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap Menteri Besar Kerajaan Haram BN Perak, Dr Zamby Abd Kadir pagi ini.

Laporan tersebut dibuat di Ipoh pada jam 11 pagi tadi, oleh pemimpin DAP yang mendakwa menteri besar itu menyalahguna kuasanya dengan melantik tiga orang penasihat yang bertaraf exco.

Bagi jumlah keseluruhannya, kerajaan negeri akan berbelanja sebanyak RM720,000 setiap tahun untuk membayar gaji dan elaun tiga penasihat tersebut.

“Tidak terdapat sebarang peruntukan dalam perlembagaan negeri Perak yang membenarkan pelantikan seumpama itu dibuat dan ia adalah wang rakyat,” menurutnya yang dipetik dari media.

Semalam, Dr Zambry melantik tiga orang penasihat dan seorang ketua penerangan kerajaan negeri. Keempat-empat mereka akan mendapat imbuhan sama seperti ahli exco kerajaan negeri yang lain.

Mereka terdiri daripada Mohd Najumuddin Elias yang dilantik sebagai penasihat Hal Ehwal Agama Islam, Chang Ko Youn (penasihat Hal Ehwal Kaum Cina), dan S Veerasingam (penasihat Hal Ehwal Kaum India) manakala Datuk Hamdi Abu Bakar dilantik Ketua Penerangan Kerajaan Negeri.

Tiada ulasan: