Sabtu, 14 Februari 2009

SIAPA YANG DERHAKA????

Banyak pihak yang menganjurkan demontrasi, bantahan dan tak dilupa juga yang membuat laporan kepada pihak Polis. Mereka menyatakan supaya taat kepada Institusi Raja dan menentang penderhakaan. Adakah ia ikhlas atau mempunyai agenda politik dan kepentingan peribadi terutama untuk menunjukkan taring sebelum Perhimpunan Agung Mac ini. Pelbagai fitnah telah dilemparkan kepada DS Nizar mengatakan beliau derhaka. Sebaliknya tiada bukti yang menunjukkan DS Nizar derhaka kepada sultan.

Apa yang dilakukan oleh DS Nizar bukanlah menderhaka, sebaliknya mematuhi Perlembagaan Perak. Ini kerana Perkara 16(6) Undang-undang Perlembagaan Negeri dengan terang menyatakan bahawaperlucutan jawatan MB hanya boleh berlaku dengan 3 kaedah:

1. Pembubaran DUN
2. Undi tidak percaya dalan sidang khas DUN
3. MB meletak jawatan secara sukarela.

Hanya BN dan media arus perdana sahaja yang mentafsirkan perkara tersebut sebagai menderhaka sedangkan pemimpin BN lebih banyak melakukan perkara tersebut. Mengapa mereka membisu???? Adakah pemimpin BN mempunyai ilmu kebal????

Kita lihat kembali sejarah penderhakaan di Perak pada tahun 1974, apa yang berlaku antara Sultan Idris Shah dan Tan Sri Ghazali Jawi ( Ayah Tajol Rosli) lebih jelas derhaka berbanding sekarang( kisah telah diterangkan dalam ILHAM ANAK MUDA siri 1/Feb 2009 @ baca didalam blog AMK Bagan Datoh)

Di Kelantan pula, ketika Tan Sri Annuar Musa menjadi Pengerusi Perhubungan UMNO pada tahun 1993 lebih merupakan penderhakaan. Sudahlah dilantiknya Sultan baru ketika Sultan Ismail Petra masih lagi sah sebagai Sultan kelantan dan upacara pertabalan dilakukan di padang bola.

Kisah di Selangor pula,merujuk tindakan Tan Sri Muhammad Mohd Taib yang melarikan Puteri Sultan Selangor dan bernikah di Selatan Thai jelas menunjukkan penderhakaan
Peristiwa di Perlis dan Terengganu pada pilihanraya 2008 ketika memilih Menteri Besar sehingga ada pemimpin UMNO yang mencaci Sultan. Tidakkah itu derhaka.

Mengapa ketika itu Pemuda UMNO dan NGO pro-UMNO membisu?????????

Janganlah mudah terpedaya dengan putar belit media arus perdana. Walauapapun rakyat Perak bijak dalam memberi penilaian siapa yang derhaka sebenarnya.

Tiada ulasan: