Selasa, 18 November 2008

KEZALIMAN TINGGALAN PENJAJAH (ISA)

International Security Act (ISA) adalah satu daripada undang2 tinggalan penjajah British di negara kita. Penguatkuasaannya adalah berlawanan dengan prinsip sejagat, jauh sekali dengan prinsip keadilan Islam atau mana2 agama sekalipun. desakan demi desakan telah dikemukakan agar SEMUA TAHANAN SEGERA DIBEBASKAN dan AKTA TERSEBUT SEGERA DIMANSUHKAN, namun sehingga hari ini ia masih beroperasi memangsakan sesiapa sahaja YANG DISYAKI DAN DIKEHENDAKI. Apalagi sebenarnya yang dinantikan oleh yang zalim umtuk mengakhiri zaman kezalimannya.
FAKTA KEZALIMAN ISA
1)Sesiapapun boleh ditahan oleh polis selama 60 hari berturut2 TANPA BICARA untuk tindak tanduk yang dijangkakan akan mengancam keselamatan negara atau mana2 bahagian daripadanya. Selepas 60 hari tahanan boleh ditahan lagi selama tempoh 2 tahun jika diluluskan oleh MENTERI HAL EHWAL DALAM NEGERI, dan sekaligus membolehkan PENAHANAN TERUS TANPA BICARA.
2) Mereka yg pernah ditahan menyatakan bahawa mereka telah DIDERA SECARA FIZIKAL DAN MENTAL seperti pukul, penanggalan pakaian, soal siasat 24 jam, ketidakbenaran tidur, ancaman bunuh, dan diletakkan dalam sel penjara kecil tanpa cahaya dan tahanan secara individu.

Tiada ulasan: