Khamis, 9 Julai 2009

MUDAHNYA MENYERTAI ASKAR WATANIAH.....






Baru-baru ini kementerian pertahanan telah mengadakan pengambilan askar wataniah baru di parlimen Bagan Datoh. Ia mendapat sambutan yang sangat mengecewakan. menurut sumber, Parlimen Bagan Datoh memerlukan sekurang2nya 200 orang iaitu, 100 orang dari DUN Rungkup dan 100 orang dari DUN Hutan Melintang. Apa yang diberitakan tidak sampai separuh yang hadir mendaftar menyebabkan tindakan terdesak terpaksa diambil.

Tindakan terdesak yang dimaksudkan adalah melonggarkan prosedur seperti tidak melakukan ujian kesihatan (pemohon agak2 sendiri sihat atau tidak), lebih memalukan lagi berat badan dan ketinggian juga main agak2 sahaja (macam isi borang liga futsal parlimen Bagan Datoh). Urine test dan medical chekup tidak dilakukan, sebaliknya pemohon terus diterima dan mengangkat sumpah walaupun pernah terlibat dengan jenayah atau penyalahgunaan dadah. Pemohon yang mempunyai rekod kesihatan yang tidak baik juga amat mudah diterima sebagai askar wataniah(terdesak sungguh)dan hanya melihat kepada kuantiti, bukan pada kualiti pemohon.

Mungkin ini sekadar cakap2 kedai kopi, walaubagaimanapun kami berharap agar pihak yang berwajib perlu menyiasat perkara ini kerana ia melibatkan pertahanan negara.
Janganlah kerana arahan pak menteri yang mendesak untuk disegerakan,segala2nya dilakukan dengan caca merba sahaja.Mungkin inikah yang dimaksudkan dengan RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN.

Tiada ulasan: