Isnin, 7 September 2009

kecoh di selangor....

SHAH ALAM, 5 Sept: Majlis dialog anjuran Kerajaan Negeri Selangor di Dewan Banquet, MBSA tengah hari tadi akhirnya menemui persefahaman sementara, apabila Menteri Besarnya, Tan Sri Khalid Ibrahim memutuskan cadangan pemindahan kuil ke Seksyen 23, di sini ditangguhkan serta merta.

Khalid terpaksa berbuat demikian tengahari tadi, disebabkan desakan ekstrem serta perang mulut oleh segelintir hadirin yang menyertai dialog tersebut.

"Saya terpaksa menangguhkan cadangan itu (memindahkan kuil) disebabkan kebanyakan pemilik-pemilik rumah di situ tidak bersetuju.

"Saya menerima pandangan rakyat di Seksyen 23 dan kerajaan negeri akan terus mencari penyelesaian di Seksyen 19 (lokasi asal kuil) yang juga terdiri oleh penduduk Melayu (dan) Islam majoriti."

Tegasnya, PKNS diarahkan mencari suatu tapak yang lebih sesuai untuk dijadikan tapak kuil yang baru, bagi memindahkan kuil lama dari Seksyen 19 kelak.

Jelasnya lagi, PKNS sewaktu Umno BN memerintah seharusnya menjelaskan kepada bakal penduduk (khususnya Melayu/Islam) Seksyen 19 tentang wujudnya kuil itu terlebih dahulu, sebelum mendirikan perumahan.

Pembinaan kuil di Seksyen 19 oleh kerajaan Barisan Nasional dahulu disifatkannya tidak sesuai, kerana terlalu dekat dengan surau di samping terlalu dekat dengan rumah penduduk di situ.

Ekoran itu, kerajaan Pakatan Rakyat cuba memindahkannya ke Seksyen 23, yang kedudukkannya lebih jauh dari kawasan surau serta perumahan penduduk Melayu.

Tambahnya lagi, pembinaan kuil itu juga untuk memenuhi hak penduduk minoriti beragama Hindu, di sini.

Jelas salah satu bentuk provokasi yang didasari semangat perkauman!..






Rakaman pada minit ke 5.50 ini menunjukkan seorang pemuda (melayu) menarik kerusi ketika seorang dewasa (berbangsa India) ingin duduk, menyebabkan beliau tersungkur jatuh..tindakan seperti ini sudah pastinya mengundang 'malapataka' perkauman!..apa reaksi orang India apabila melihat video ini? apakah insiden ini sebenarnya penguat hujah bahawa perhimpunan mengarak kepala lembu tempoh hari juga sebenarnya bertujuan menyindir dan menghina kaum lain?..

Keseluruhan rakaman video ini juga menunjukkan terdapat pihak yang sengaja mahu mencetuskan huru-hara dan kekecohan dlm majlis dialog tersebut..babak awal rakaman menunjukkan bagaimana 'samseng-samseng' ini menjerit-jerit sambil tersenyum dan tergelak..apakah mereka ikhlas mahu meluahkan perasaan, atau sememangnya mereka
ikhlas' untuk mencetuskan kekecohan?..

Benarlah telahan beberapa pihak sebelum ini..dasar perjuangan kebangsaan dan perkauman yang dibawa oleh Parti Kebangsaan Melayu Bersatu ini sememangnya tidak membawa keuntungan kepada negara berbilang bangsa seperti Malaysia, apatah lagi bertepatan dengan nilai-nilai yang diperjuangkan Islam..dasar ini bukan sahaja gagal menyatupadukan umat Islam, malah merenggangkan hubungan sesama bangsa lain..bak kata seorang rakan, Melayu racist sangat bahaya! sepertimana bahayanya jika bangsa Cina dan India racist..

Apa yang pasti, jika wujud peristiwa berdarah rentetan dari kejadian2 ini, faktor utamanya sudah dapat dikenal pasti...inilah bahana perjuangan berasaskan bangsa dan perkauman!

Tiada ulasan: