Khamis, 25 Ogos 2011

Utusan : Akhbar paling banyak “mempromosi” BERSIH

Satu kaji selidik yang dijalankan oleh Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ) meletakkan akhbar milik UMNO, Utusan Malaysia (Utusan) sebagai akhbar yang paling banyak membuat liputan mengenai perhimpunan BERSIH 2.0.

Kaji selidik berkenaan mengambil kira semua laporan yang dibuat mengenai perhimpunan berkenaan oleh akhbar Utusan, The Star, New Straits Times dan The Sun, dari 25 Jun sehingga 11 Julai.

Daripada hasil kaji selidik, sejumlah 771 artikel direkodkan dengan lebih daripada separuh atau 435 artikel adalah dari Utusan.

Manakala daripada 435 artikel oleh Utusan, 407 artikel (93.6%) memberikan gambaran negatif, 27 artikel (6.2%) neutral dan hanya 1 artikel (0.2%) positif.

Kah..kah..kah..tahniah dan terima kasih kepada akhbar Meloya di atas liputan yang telah dibuat. Tanpa akhbar Meloya, pak cik dan mak cik kat kampung atau Felda takkan tau pasal perhimpunan BERSIH.
Samada secara sengaja atau tidak, Meloya dengan jayanya telah melakukan program khidmat masyarakat dengan “mempromosikan” BERSIH 2.0 secara percuma selama beberapa minggu kepada rakyat Malaysia

Tiada ulasan: